Pim Ghijsen erelid!

Op de jaarvergadering van donderdag 5 september jl. is Pim Ghijsen benoemd tot erelid van het VAS.

Pim Ghijsen
Foto: Evert / J’adoube.nl

Zijn verdiensten voor de vereniging zijn enorm, hieronder een verkorte opsomming voor hetgeen hij voor het VAS heeft betekent.

Pim werd lid van het VAS in 1968 en behoorde al direct tot de sterkere schakers van de vereniging.

• Hij heeft zijn bondswedstrijden altijd voor de vereniging gespeeld, heel vaak in VAS 1 en tegenwoordig in het tweede team.
  • Diverse malen clubkampioen geweest.
  • Intern wedstrijdleider met een aangenaam strakke planning.

Toen het bergafwaarts ging met de vereniging en de beruchte opheffingsvergadering in 1989 plaats vond, waren er sterke schouders nodig om de vereniging weer tot leven te krijgen. Er werd een nieuwe locatie gevonden op de NieuweAachtergracht, een simultaan gegeven voor nieuwe leden in de Koninkrijkszaal van Artis en een jeugdafdeling opgezet.

• De simultaangevers waren Hans Ree, Flip Goldstern en Pim Ghijsen.
  • De jeugdafdeling werd opgezet door Pim Ghijsen
  • Voorzitter werd Pim Ghijsen

De vereniging overleefde en kwam weer tot bloei. Zonder Pim (en uiteraard enkele andere actieve leden) was het einde verhaal geweest.

• In 1997 werd het 175-jarig bestaan van de vereniging gevierd. Pim Ghijsen was voorzitter van het organiserend comité.

Daarna vertrok Pim voor werk naar het buitenland maar bleef hij, wanneer mogelijk, toch zijn wedstrijden in de competitie voor het VAS spelen. Hij nam gewoon op vrijdag het vliegtuig vanuit Bangkok om zaterdag voor het VAS achter het bord te verschijnen.

De lijst met verdiensten die Pim heeft gehad voor de vereniging kan nog enorm worden aangevuld. We noemen nog slechts de bijdrage die Pim heeft gehad op de achtergrond bij de viering van het 200-jarig bestaan van het VAS in 2022.

De vereniging is tegenwoordig niet erg scheutig met het verlenen van het erelidmaatschap, maar in het geval van Pim Ghijsen is er geen enkele discussie mogelijk.

Voor de volledigheid hieronder het vernieuwde rijtje met ereleden van het Vereenigd Amsterdamsch Schaakgenootschap in willekeurige volgorde:

• Jonkheer Dirk van Foreest
  • A Grave