Verslag Pinksterkamp 2018: Ganzenborden, tijdreizen en schaak natuurlijk!

Vas schaakkamp

Het Pinksterkamp is al zooo lang traditie bij VAS dat ik de archieven erop moest naslaan om te ontdekken wanneer het 1e VASKAMP nou precies gehouden werd. Dat bleek in 2006 te zijn. Dat betekent dat we inmiddels toe zijn aan de 13e editie.

Dit jaar gingen er maar liefst 25 kinderen mee op kamp.
Jack, Pjotr, Rafael, Matteo, Vic, Jonathan, Koert, Rufus, Mitia, Olivier, Lex, Jay, Ingo, Senya, Daniel, Yassine, Simon, Nemo, Julius, Baruch, Leven, Kayen, Ruben-Jay, Geyers en Simon waren dit jaar de gelukkigen. De leiding bestond uit (veelal) doorgewinterde kampgangers; Elco, Wesley, Betty, Elmer, Zwaan, Ben, Remy, Ivo, Samuel en Corinna.

Het thema van dit jaar was Tijdreizen.

Al bleek daar bij binnenkomst helemaal niets van. Nou ja, helemaal niets is ook niet waar. Bij binnenkomst werden de kinderen welkom geheten door Remy en Samuel. Remy was een echte bordspel-fanaat (en voorzitter van Ganzenbordvereniging “Uit de Put”, die dit jaar zijn 100e verjaardag vierde!) terwijl Samuel een investeerder was, die zojuist een gulle gift had gedaan aan de vereniging en dacht dat hier op de lange termijn wel winst mee te maken viel. De kinderen werden uitgedaagd tot potjes ganzenbord. Elmer vond dit maar niets. In zijn rol als gymnastiekleraar, daagde hij de kinderen uit om meer te bewegen. En wat stelt het bewegen bij Ganzenbord nou helemaal voor? Gooien met een paar dobbelstenen, kom op zeg!


Er waren verschillende borden, waaronder een speciale collectors-item! Hadden de kinderen eenmaal de voorzitter verslagen, dan konden ze de dobbelstenen volgen om uiteindelijk bij het scoutinggebouw en de slaapzalen uit te komen. Mits ze onderweg niet gestopt waren om nog tal van andere spellen te spelen. Zo waren er onderweg nog tal van kinderen te vinden die verdiept waren in Mens-erger-je-niet, Barricade, of Ganzenbord natuurlijk!

Aan de andere kant van het Scouting gebouw hielden politieagentes Zwaan en Corinna de boel nauwkeurig in de gaten, want er lag een verdacht persoon (Elco, in zilverkleurig pak & hoed) op de grond. Hij bleek buiten bewustzijn te zijn. Naast hem, op de grond, lagen raketonderdelen en waren vreemde tekens en symbolen te vinden. Voor de zekerheid hadden ze de boel maar afgezet met lint. Zou hij soms uit de toekomst komen?

futuriaan
kennismaking met Futuriaan

Toen Elco eenmaal bij was gekomen, werden we nog niet veel wijzer. Eerst sprak hij allemaal vreemde klanken, waar we geen wijs uit konden worden. Maar gelukkig was er een tolk (Betty) ter plaatse, die wel een poging wilde wagen om te ontcijferen wat die vreemde man in vreemde kleren nou in Santpoort deed. Nadat de kinderen in het bos een woordenboek hadden gevonden, maakte deze Futuriaan zich de Nederlandse taal snel eigen. En dat was maar goed ook!

Het bleek namelijk dat hij uit de toekomst was komen reizen met een belangrijke boodschap! In de toekomst wordt helemaal niet meer geschaakt! Rond 20 mei 2018 zou een belangrijke doorbraak plaatsvinden aan de ontwikkeling van een super-schaakcomputer, die het schaken zou oplossen. De computer zou dan namelijk, met perfect spel van zwart, naar de ultieme stelling kunnen toerekenen, waarna de ultieme zet Pe7+ zou volgen.  Hierna zou zwart altijd verliezen. Mocht zwart het niet perfect spelen, dan zou uiteraard al eerder een nederlaag volgen.

De Futuriaan wist de ultieme zet, Pe7+, nog wel, maar was door zijn tijdreis zo verward, dat hij de ultieme stelling niet meer wist. Ook kon hij deze niet meer vinden aan boord van zijn ruimteschip, want deze lag immers in stukken! Wat ook niet meehielp, was dat de Futuriaan oorspronkelijk in januari 2018 wilde aankomen in onze tijd, om de zaak te onderzoeken, maar wegens problemen tijdens de ruimtereis kwam hij pas aan in mei 2018. Hij had dus dringend de hulp van de kinderen nodig om uit te zoeken wie er van de leiding nou mee hielp aan de ontwikkeling van de schaakcomputer. Ook moesten zij mee helpen zoeken naar (delen van) de ultieme stelling.

De kinderen moesten druk zoeken naar aanwijzingen, om uit te vinden wie nou te vertrouwen was (en wie niet). Ook moesten de gevonden aanwijzingen nauwkeurig onderzocht worden.

Maar voordat er naar aanwijzingen gezocht kon worden, moesten er eerst spelgroepjes geformeerd worden. Corinna, één van de spelgroep-begeleiders, had een schitterend spel bedacht. De kinderen moesten eerst een raadsel oplossen, waarna zij in het bos het bijbehorende nummer (& ballon) moesten zoeken. Hadden zij dat nummer eenmaal gevonden, dan moesten zij de ballon op de een-of-andere manier openmaken om een puzzelstukje te ontdekken. Daarna moesten zij uitzoeken wie er nog meer een puzzelstukje had dat bij hun stukje aansloot. Daarna bleef er in de puzzel nog een fragment vrij, en dat was voor de spelgroep-begeleider.  De overige spelgroep-begeleiders waren Elmer, Ivo en Wesley.

Daarna was het moment aangekomen om met hun zojuist geformeerde spelgroepje een heuse raket te bouwen en af te schieten! Dit was een geweldig feest!

Het lanceren van een raket zie je  HIER

Na dit spektakel was het tijd voor de volgende spelactiviteit. Dit was het Levend- Scrabble. Zoals het Scrabble betaamt, moeten er woorden worden geformeerd (hoe langer hoe meer punten). Alleen zijn de kinderen nu zelf de letter (iedereen kreeg een eigen letter opgeplakt). Ze moesten zonder te praten zo veel mogelijk woorden zien te maken.

Na dit fantastische spel (de bordspel-fanaat was helemaal door het dolle heen!) was het tijd voor de eerste serieuze activiteit, de schaaktraining. De trainers waren Elco, Ben, Samuel en Remy. In de verschillende trainingen ging het over verschillende manieren om je tegenstander in de val te lokken door middel van tactische motieven of onvoldoende materiaal en de eerste partij tegen een schaakcomputer (Kasparov-Deep Blue).

Inmiddels was het 18u geweest en was het etenstijd. Koks Betty en Zwaan hadden een heerlijke pastamaaltijd bereid. Uiteraard had elk groepje ook een aantal keer corvee; tafel dekken, afruimen of de zaal aanvegen.

Na het eten werden ook de verschillende gevonden aanwijzingen besproken. Het bleek dat:

  • Betty al eerder was ontslagen als tolk, omdat zij bij het meest recente TATA-Steel toernooi de wedstrijd had beïnvloed;
  • Ivo als computerexpert bij SCHENKA-Technology werkte;
  • Wesley een schaakgrootmeester was (Fladimir Vlopnik) die werd verdacht van het gebruik van schaakcomputers tijdens zijn partijen (hij ging het afgelopen jaar wel 1000x naar het toilet en deed daarna meestal een powerzet!);
  • Samuel een flinke berg aandelen had in Ivo’s bedrijf;
  • Remy spellen met een kans element (dobbelen) eigenlijk veel leuker vond dan schaken.

Na lang overleg tussen de groepjes werd besloten dat  Ivo een nachtje in de cel moest doorbrengen. Want, zo was het idee, dan kon er door de desbetreffende persoon niet gewerkt worden aan de ontwikkeling van de supercomputer.

agents

En zo verschenen 2 de agentes ten tonele. 

Ze voerden Ivo af naar de gevangenis (compleet met handboeien) en stopten hem daar in de cel. Ze hielden er scherp toezicht op dat de desbetreffende gevangenen op geen enkele manier contact konden maken met de buitenwereld.

De ontwikkeling van de schaakcomputer was mooi te volgen door een programmaatje dat Ivo eerder al had geschreven.

voortgang

Ondertussen was er ook al ¼ van het bord gevonden, maar het was nog volstrekt onduidelijk op welke plaats dit nou hoorde te liggen…

Na het eten was het tijd voor Levend-Ganzenbord. Ook hier werd de voorzitter van Ganzenbordvereniging “Uit de Put” natuurlijk dolgelukkig van.

levend ganzenbord

De kinderen speelden Ganzenbord, maar moesten in plaats van de klassieke gebeurtenissen (in de put, gevangenis etc.) allemaal andere opdrachten doen: zoals verwissel je kleren met een ander persoon, zing een liedje en zeg het alfabet achterstevoren op.

Hierna was de klassieker “Douanespel” aan de beurt. Ook hier werd volop gerend en genoten!

De laatste buitenactiviteit van die dag was het “broodjes bakken” bij het kampvuur. Iedereen kon een bolletje deeg boven het vuur roosteren en daarna beleggen met stroop, kaneel of jam. Dit is een ware lekkernij die door iedereen gretig genuttigd werd. Als klap op de vuurpijl konden er nog marshmallows worden geroosterd.

broodjes

Een van de deelnemers, ik meen dat het Geyers was, vond dat het programma dat de leiding had opgesteld, niet compleet was. Hij miste nog iets! Dus heeft hij handmatig Kussengevecht, om 22u, op het programma gezet. Het werd door iedereen met veel gejuich ontvangen.  De nacht was kort, want het duurde lang voordat de kinderen eindelijk insliepen.

kussengevecht

Het enige minpunt van de dag was dat Olivier wegens ziekte naar huis moest en het kamp helaas niet kon vervolgen.

De volgende ochtend ging de wekker al vroeg, om 07:30. Tijd voor ochtendgymnastiek. Dit werd door Remy en Elmer georganiseerd. De kinderen deden allemaal actief mee met de diverse oefeningen!

Bij het ontbijt werd er ook alvast een lunchpakketje gemaakt voor later op de dag. Dan zou er namelijk Sportdag zijn! Maar eerst stonden de laatste ontwikkelingen in het thema centraal. Het bleek dat in de nacht de ontwikkeling van de schaakcomputer toch verder was gegaan. Ivo kon dus onmogelijk de schuldige zijn. Dus werd besloten om Fladimir Vlopnik en de voorzitter van de Ganzenbordvereniging (Wesley en Remy dus) in de cel te stoppen. Kijken of dit zou helpen.

Na het ontbijt stond er ook nog een schaaktraining op het programma. Deze keer werd besproken hoe je van een schaakcomputer kon winnen, hoe je goed vooruit kunt rekenen (in de toekomst kijken) en hoe je je raket van voldoende brandstof kunt voorzien door een koningsaanval te lanceren en winnend af te sluiten.

Na dit serieuze werk was het tijd voor het ruilspel. De kinderen gingen, gewapend met slechts 1 dobbelsteen, op pad en belden aan bij diverse huizen in Santpoort. De bedoeling is om je voorwerp(en) slim te ruilen dat je uiteindelijk met mooie spullen terugkomt. Dit is alle groepjes gelukt.

Op de sportmiddag stonden ook weer een paar leuke spellen op het programma. Een daarvan was estafette-schaak. Dit wordt team-vs.-team gespeeld; ieder teamlid doet na elkaar een zet.

estafetteschaak.JPG

Ook leuk was kratlopen. De kinderen moesten een afstand afleggen door 3 bierkratten te verplaatsen (ze mochten de grond niet raken) terwijl ze een aantal voorwerpen meenamen. Dit viel nog niet mee!

estafette

Een andere activiteit was verboden woord. Om even tot rust te komen, moesten de kinderen een bepaald woord omschrijven, zonder daarbij bepaalde woorden te gebruiken.

verboden woord

De laatste activiteit was politie & boefje. De boeven proberen voorwerpen van de agenten te stelen, terwijl zij de boeven proberen te tikken. Succes gegarandeerd!

In de avond werden er heerlijke wraps gegeten. In de avond mochten Remy en Wesley uit de Cel en werden de Futuriaan en de nep-tolk (Elco en Betty) erin gestopt. Want de balk met voortgang was wederom flink verschoven! Ook werd er weer een deel van het bord gevonden, en konden de kinderen alvast puzzelen om de ultieme stelling in elkaar te zetten.

aanwijzingen uitpluizen

Daarna stond super-doorgeefschaak op het programma, maar niet voordat de leiding zich prima had vermaakt met doorgeef-Ganzenbord.

Ook deze avond was er wederom kampvuur en konden er broodjes en marshmallows worden gebakken.

Maandagmorgen was het wederom vroeg dag. Na de ochtendgymnastiek en het ontbijt, volgde een deel van de ontknoping. De ontwikkeling van de schaakcomputer stond op 100%! De bordspelfanaat en de investeerder (Remy en Samuel) openbaarden hun snode-plannetje.

Gezamenlijk hadden ze besloten om mee te helpen aan de supercomputer! Remy omdat hij schaken maar een stom spel vond, (schaken kan immers maar met 2 personen, dobbelspelen zijn veel leuker) en Samuel had, omdat hij veel aandelen had, een gigantische winst gemaakt. Hij wilde er dus vooral aan verdienen. Terwijl Remy de dag ervoor in de cel zat, kon Samuel stiekem verder werken aan de computer.

Inmiddels waren de 4 delen van de ultieme stelling gevonden, maar het was nog niet helemaal duidelijk hoe deze nou in elkaar pasten. Ook na het ontcijferen van de Morse en Braille codes niet.

Tijdens het Levend-Stratego werd de laatste aanwijzing gevonden en hiermee kon de Ultieme Stelling worden opgelost. Na enige aanmoedigingen van Grootmeester Fladimir Vlopnik, bleek dat de ultieme zet Pe7+, helemaal niet leidde tot winst voor wit! Zwart had, ondanks een dame minder, genoeg initiatief om wit mat te zetten.

Dit antwoord werd op een raket geschreven die terug naar de toekomst werd gestuurd.

raket einde.jpg

Zo werd het schaakspel alsnog gered!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *